Link oraz link building. Czym jest link oraz link building - słownik pojęć SEO - innveo.pl

Link oraz link building. Co to jest i na co to komu?

Link to nic innego jak odnośnik prowadzący do konkretnej strony internetowej. Link building to z kolei proces pozyskiwania linków prowadzących do pozycjonowanej strony internetowej. Może być przedstawiony w formie graficznej, jak również tekstowej. Po kliknięciu w link, zostaniesz przeniesiony do strony, na którą wskazuje.

Link i jego rodzaje.

Z punktu widzenia użytkownika, nie widzimy aż tak wielkiego podziału. Użytkownik po prostu widzi hiperłącze, prowadzące go do innej strony. Zazwyczaj ma to na celu rozwinięcie danego zagadnienia, bądź przekierowanie go do źródła innych, interesujących informacji. Dla użytkownika nie ma znaczenia to, gdzie prowadzi dane hiperłącze, ale to, jakie znajdzie dzięki niemu informacje i czy będą one przydatne. Warto uwzględnić tę kwestię w strategii linkowania swoich serwisów.

Wyróżniamy kilka typów linków, a każdy z nich może być przedstawiony w formie graficznej i tekstowej.

  1. linki wewnętrzne – linki prowadzące na inne podstrony tego samego serwisu (w obrębie tej samej domeny internetowej).
  2. linki wychodzące – linki prowadzące do innych stron internetowych
  3. linki przychodzące – linki zamieszczone na innych stronach, prowadzące do naszej domeny.

Czym jest Link Building

Pojęcie link buildingu, jest ściśle powiązane z procesem pozycjonowania stron. Ogólnie rzecz biorąc, jest to działanie, polegające na pozyskiwaniu linków przychodzących do strony internetowej. W link buildingu, możemy wyróżnić następujące rodzaje linków:

  1. linki naturalne – linki prowadzące do naszej strony, które zostały umieszczone w internecie przez realnych użytkowników. Np. na forach internetowych czy też w komentarzach.
  2. linki nienaturalne – linki, których głównym celem jest manipulacja wynikami wyszukiwania. Wychwycenie tego typu działań przez algorytm Google, prowadzi najczęściej do nałożenia filtra na stronę, bądź całkowitego bana.
  3. linki bezpośrednie – linki prowadzące bezpośrednio do strony, bez żadnych przekierowań
  4. linki pośrednie – linki prowadzące do strony pośrednio, z przekierowaniami. Przykładem mogą być linki prowadzące z popularnych serwisów do skracania linków. Użytkownik klikając taki link, trafia na stronę serwisu skracającego link, i automatycznie jest przekierowany do strony docelowej.

Metody pozyskiwania linków do strony

Ilu specjalistów SEO, tyle pomysłów na pozyskiwanie linków do pozycjonowanej strony. Prześcigają się oni w wyszukiwaniu coraz bardziej wyrafinowanych metod linkbuildingu. Możemy jednak wyróżnić kilka stałych, niezmiennych metod, które po dziś dzień można z powodzeniem wykorzystywać.

  1. Katalogowanie – dodawanie wpisów do katalogów firm. Obecnie znajdziemy już niewiele dobrych katalogów, choć jeszcze do niedawna, było to jednym z podstawowych działań w link buildingu.
  2. Artykuły sponsorowane – jedna z najpopularniejszych obecnie metod zdobywania linków do strony. Artykuły sponsorowane to treści merytoryczne, opisujące dane zagadnienie, w których treści znajduje się odnośnik prowadzący do pozycjonowanej strony. Artykuły sponsorowane można zakupić bezpośrednio u wydawców stron internetowych, bądź też za pośrednictwem specjalnie do tego celu stworzonych serwisów, takich jak na przykład Whitepress, czy tez Linkhouse.
  3. Guest blogging – czy też wpisy gościnne, czyli artykuły eksperckie publikowane na zewnętrznych serwisach, najczęściej z linkiem w treści. Jest to forma korzystna dla obydwu stron. Jedna zyskuje linki prowadzące do swojej strony, zaś druga strona zyskuje treść na swoim serwisie.
  4. Komentarze – metoda zdobywania odnośników polegająca na komentowaniu wpisów na innych blogach. Link może być zamieszczony w treści komentarza, jak również w formie podpisu pod komentarzem.
  5. Posty na forach – metoda polegająca na braniu udziału w dyskusjach na forach internetowych. Linki mogą być umieszczane zarówno w treści posta, jak również w sygnaturce (krótkim podpisie, który wyświetlany jest pod każdym postem danego użytkownika – do ustawienia w edycji profilu użytkownika)
  6. NAP – (eng. Name, Address, Phone Number) – specyficzna forma katalogów, w których możemy przygotować krótką wizytówkę firmową. Jest to szczególnie polecane przy pozycjonowaniu lokalnym.
  7. Własne zaplecze – to zdecydowanie najkosztowniejsze rozwiązanie, ale dające chyba najlepsze efekty. Tworzymy kilka (kilkanaście, kilkadziesiąt, a nawet kilkaset) stron internetowych, zbieżnych tematycznie z pozycjonowaną stroną. Następnie kierujemy odnośniki z tych stron do naszej domeny głównej. Ewentualne linkowanie z innych serwisów, kierujemy bezpośrednio do stron zaplecza. Dzięki temu, w razie przekroczenia wytycznych Google dla webmasterów, ukarana zostanie strona zaplecza a nie serwis główny. Zapewnia nam to spory poziom bezpieczeństwo dla głównej domeny firmowej.

Podsumowanie.

Możemy więc powiedzieć, iż link jest jednym z najważniejszych elementów napędzających nie tylko samo pozycjonowanie stron, ale także cały internet. Trudno sobie wyobrazić sieć internetową bez ogromnej ilości linków, prowadzących do innych serwisów czy też treści. Umiejętne prowadzenie link buildingu przyczynia się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jakiekolwiek błędy i niedociągnięcia, mogą być niestety przyczyną poważnych problemów, wraz z całkowitym usunięciem strony z wyników wyszukiwania Google.